kille sitter vid datorn

Hälsa

Så undviker du ohälsosam stress

Stress har blivit vår tids stora hälsoskurk. En stor del av vår ohälsa och av sjukskrivningarna beror på långvarig stress som har börjat påverka den fysiska och psykiska hälsan.

Medan de stressfaktorer som ligger bakom det här kan variera mycket från person till person finns det mycket du kan göra själv för att mota stressen innan den blir ett hälsoproblem. Här får du några bra tips på hur du kan återställa balansen igen när livet känns för stressigt.

När blir stress ohälsosam?

Stress är faktiskt en naturlig reaktion som har utvecklats för att skydda oss från faror. Om vi ställs inför ett hot reagerar vår hjärna med att säga till kroppen att prioritera om sina funktioner för att kunna använda energin till att antingen bekämpa eller fly från hotet. De stresshormoner som frigörs påverkar bland annat andningen, blodtrycket, matsmältningen samt kognitiva funktioner som minne och koncentrationsförmåga. Stressreaktionen är till för att möta tillfälliga hot, till exempel att ett vilt djur attackerar oss. Sedan går kroppen tillbaka till det normala så att vi kan återhämta oss efter ansträngningen. Numera händer det inte så ofta att vi behöver fly från vilda djur, men vår hjärna reagerar ändå på det den upplever som hot, till exempel för mycket att göra på jobbet, personliga problem, konflikter och för höga krav. De här upplevda hoten är sällan tillfälliga och kan pågå i månader och år. Det är när stressen blir långvarig och det inte sker någon återhämtning som vår hälsa påverkas negativt

Du kan läsa mer om hur stress påverkar hälsan i inlägget "Det här är stress - därför blir vi sjuka av den

Ladda ner vår guide om verktyg för att förebygga och minimera stress

Så undviker du att hamna i stressens klor

Det är i princip omöjligt att helt undvika stress. Det dyker upp stressiga situationer både på jobbet och i privatlivet då och då. Om du är förberedd och vet hur du kan hantera din stress kan du dock minska på stressens negativa hälsoeffekter. Här är några bra metoder som hjälper dig att ta kontroll över stressen innan den påverkar din hälsa.

  • Prioritera återhämtning. En stressreaktion är en belastning för kroppen. Därför är det viktigt med återhämtning efteråt så att kroppen kan fylla på med ny energi. I dagens samhälle är det lätt att vi hoppar direkt från uppgift till uppgift utan att ta pauser. Då blir vi bara tröttare och tröttare, och blir belastningen för långvarig kan det sluta med utmattningssyndrom och en längre sjukskrivning. Kom därför ihåg att ta pauser och vila upp dig efter varje ansträngning. Ett tips är att planera in återhämtning när du planerar din dag eller vecka. Se den som lika viktig som de uppgifter du behöver göra.
  • Sov gott. Den kanske allra viktigaste återhämtningen är sömnen. Det är när vi sover som kroppen reparerar sig själv efter dagens ansträngningar och hjärnan hanterar alla intryck. Tyvärr är det många som börjar kompromissa med sömnen när det är stressigt för att kunna hinna med mer. Ha en fast tid när du går och lägger dig. Varva ned innan du somnar så att du kan lägga dagens stress bakom dig och tömma tankarna, till exempel genom att läsa en bok eller göra andningsövningar
  • Gör något helt annat. Återhämtning handlar inte bara om vila. Du får även mycket återhämtning av variation. Om du till exempel sitter mycket på jobbet kan du få ny energi av att ta en promenad ute i naturen. Har du mycket människor och ljud omkring dig är det återhämtning att få vara för dig själv i tystnad. Tänk efter hur dina dagar ser ut och vad du behöver som motvikt för att slappna av.
  • Ha kul. Stress kommer inte bara ur stressiga situationer. Din kropp drar igång samma stressreaktion även om du ligger hemma i soffan och försöker vila men istället oroar dig över hur du ska hinna med allt på jobbet. Då kan det vara mer hälsosamt att göra någonting roligt som får tankarna på annat, till exempel att se din favoritserie på tv, gå på konsert eller något annat kulturevenemang eller att umgås med nära och kära
  • Fokusera på det du åstadkommer. När vi är stressade och överbelastade är det lätt att vi bara tittar på det vi inte hinner med. När du känner så kan du skriva en lista över allt du faktiskt har gjort och kan känna dig nöjd över. Då blir det lättare att dra gränser och känna att du verkligen förtjänar att ta det lugnt.
  • Var fysiskt aktiv. Det kanske låter ansträngande att motionera efter en stressig dag på jobbet, men fysisk aktivitet är ett utmärkt botemedel mot stressens negativa effekter. Bland annat så har motion en positiv effekt på blodtryck, blodsockernivåer och immunförsvar. Hjärnan får mer syre och kan hantera belastningar bättre. Träning gör även så att kroppen lättare kan reglera nivåerna av stresshormoner, vilket leder till att du blir mer stresstålig. Det blir också lättare att slappna av efter att du har ansträngt dig fysiskt.
  • Dra gränser. En för hög belastning som leder till långvarig stress är inte normalt. Har du för mycket att göra på jobbet så prata med din chef om din situation så att ni tillsammans kan förändra den. Din arbetsgivare har ett ansvar för arbetsmiljön och att den inte påverkar din hälsa. Det inkluderar även det som orsakar stress. Tänk också på att inte ta på dig för mycket i privatlivet. Är du en person som har svårt för att säga nej, säg att du ska tänka på saken. Då kan du sedan återkomma och säga att du inte har tid eller ork.
  • Var snäll mot dig själv. Det är inte bara människor omkring oss som kan ställa för höga krav. Det är många som ställer orimliga krav på sig själva. Lär känna dina gränser. Fråga dig själv hur viktigt det egentligen är med allt som du tycker att du måste göra. Prioritera ditt välmående före prestationer.

Ladda ner vår guide om verktyg för att förebygga och minimera stress