Healthylane Vi stärker medarbetarnas hälsa i hela organisationen

Vi ökar företagens lönsamhet genom att hjälpa medarbetare att optimera livsstilsfaktorer som är avgörande för att nå en individuellt optimal hälsa.

Våra abonnemang Kontakta ossLäs mer

Kille som sitter vid en laptop

Distansarbete

Så här skapar du det perfekta hemmakontoret

Så här skapar du det perfekta hemmakontoret

Tillhör du dem som nu arbetar på distans och försöker få till det perfekta hemmakontoret? Du är inte ensam. Just nu är det många som plötsligt behöver jobba hemifrån. Köksbord och soffor har blivit våra nya arbetsplatser. Men går det verkligen att jobba sunt och effektivt från dem? Är det möjligt att få till en bra jobbyta hemma?

Här får du veta hur du skapar struktur, god ergonomi och ett mysigt hemmakontor där du kan jobba effektivt.

Så får du en sund och bekväm arbetsställning hemma

En av de stora utmaningarna med att arbeta på distans är att skapa en sund arbetsplats. På kontoret har du särskilda möbler som är anpassade för skrivbordsarbete. De flesta av oss saknar den typen av justerbara stolar och bord i hemmet. Istället sitter vi och jobbar i soffan, vid köksbordet etc. Mysiga miljöer där vi trivs bra men som tyvärr inte är så bra för kroppen i längden. Om du sitter och jobbar i en felaktig arbetsställning under en längre tid kan det sluta i stelhet, värk och belastningsskador.

Det perfekta hemmakontoret är både trivsamt och bra för din kropp. Med några enkla knep kan du återskapa den ergonomiska arbetsplatsen från kontoret. Då kan du sitta skönt och koncentrera dig. Här är några knep som hjälper dig på vägen:

  • De flesta som jobbar hemma använder en laptop. En bärbar dator ger mycket flexibilitet men den är inte så bra för en sund arbetsställning. Både skärm och tangentbord hamnar oftast för lågt för att du ska kunna sitta rätt. Om du kan, använd separat skärm och tangentbord. Andra lösningar är att använda ett laptop-ställ som får upp datorn i en bättre höjd. Du kan även använda böcker eller en låda.
  • Stolarna hemma ger sällan bra stöd för ryggen. Använd en kudde eller en filt för att få svankstöd. Du kan även sitta på en kudde för bättre bekvämlighet. Sätt gärna säteskudden så att den låter dig sitta lätt framåtlutad. Då blir det lättare att sitta med rak rygg och nacke.
  • Det bästa läget för bildskärmen är på cirka en armlängds avstånd. Du ska helst ha ögonen i höjd med övre kanten av skärmen.
  • Låt ljuset komma från sidan så att det inte bländar. Komplettera gärna med en läslampa där du sitter för att få en bra arbetsplatsbelysning.
  • Sitt så att du har fötterna i golvet och ryggen in mot stolen. Ha armarna så att underarmarna vilar på bordet utan att axlarna är uppdragna.

Glöm inte att pausa och att röra på dig

Ingen arbetsställning är så bra att du kan sitta för länge i den utan att bli stel. Din kropp behöver variation och rörelse, så byt ställning och pausa ofta. På kontoret får vi ofta naturliga avbrott när vi tar fikarast, går och hämtar någonting, pratar med någon etc. Hemma kan det lätt bli att vi sitter för länge i samma ställning. Ställ en timer som påminner dig om att pausa.

  • Ta gärna minst en mikropaus i timmen då du reser dig upp och sträcker på kroppen
  • Dina ögon behöver också omväxling. Ta gärna pauser då du går till ett fönster och tittar ut för att betrakta allt där ute. Det ger såväl kroppen som ögonen och hjärnan en skön paus.
  • Växla gärna mellan att sitta och att stå och arbeta. Köksbänkar och strykbräda kan agera ståbord. Det går även att ställa en låda på bordet.
  • Ta en paus då du går ut en promenad för att få frisk luft och dagsljus
  • Gå omkring när du pratar i telefon

Ta med dig rutinerna från kontoret

Många som jobbar hemma tycker att de får effektivare arbetsdagar och mer gjort. Tyvärr kan det också bli ett problem med att gränsen mellan jobb och fritid flyter ihop. Undersökningar visar att många som arbetar på distans ofta jobbar över. Friheten att kunna styra sitt jobb själv kan lätt gå över i ett problem att stänga ned hemmakontoret. Det kan bli svårt att gå hem när jobbet och hemmet är samma plats.

Så här kan du sätta gränser hemma och få en bra balans i ditt hemmakontor:

  • Bästa sättet att dra en gräns mellan arbetet och fritiden är att du tar med dig rutinerna från kontoret. Försök hålla samma tider och följa samma mönster som när du är på arbetsplatsen.
  • Sätt en tid för när arbetsdagen börjar och slutar. Meddela även din chef och dina kollegor så att de vet när du är tillgänglig och inte.
  • Skapa ett schema för dina arbetsdagar. Det ger dig mer struktur, och du får en överblick över vad du har gjort och ska göra.
  • Det kan vara svårt att tänka jobb när osorterade tvätthögar och andra hemmasysslor distraherar. Skriv ned det du distraheras av i en lista. Det hjälper dig att tömma huvudet och fokusera på jobbet. Du kan då ta itu med sysslorna när arbetsdagen är över.
  • Avsluta varje arbetsdag med att sammanfatta vad du gjort och göra en lista för nästa dag. Stäng sedan ned och plocka ihop. Det hjälper dig att stänga av jobbhjärnan och gå in i ledighetsläge.

Umgås med kollegorna på distans

Att få jobba ifred utan kontorets diverse störningar känns säkert skönt. Faktiskt så får de flesta mer gjort när de jobbar på distans. Nackdelen med att jobba ostört är det till slut börjar kännas rätt ensamt. En av de viktigaste bitarna i ett trevligt kontor är ju arbetskompisarna. I det perfekta hemmakontoret kan du fortfarande kommunicera med kollegorna för att känna gemenskap, engagemang och trivsel.

Om du vill öka både trivseln och effektiviteten i ditt hemmakontor – håll kontakten med jobbet. Kommunicera oftare med din chef och dina jobbarkompisar. Här är några knep för hur ni kan känna gemenskap även när ni jobbar på olika platser:

  • Ha regelbundna avstämningar där ni går igenom mål och uppgifter. Gör det gärna till en rutin när arbetsdagen börjar.
  • Ha videomöten. Det känns trevligare när ni kan se varandra. Dessutom blir informationen mycket tydligare jämfört med ett mejl.
  • Ha informella möten där ni pratar om annat än jobb. Avsluta till exempel videomötena med en gemensam fika, eller ta virtuella fikaraster ihop. Avsätt en särskild kanal för allmänt snack och umgänge.

Andra bra knep för att få det perfekta hemmakontoret

  • Välj en särskild plats för ditt hemmakontor. Visst är det mysigt att sitta i soffan eller i sängen och jobba, men det får gränserna att flyta ihop. Avsätt ett hörn som du enbart använder som arbetsplats. Då kan du känna att du slutar jobba och går hem när du lämnar den.
  • Det är fortfarande din arbetsgivare som ansvarar för din arbetsmiljö, även när du jobbar hemma. Nu kanske inte din chef kan komma hem till dig och inspektera arbetsmiljön där, men prata om det. Diskutera vad som fungerar och vad som kan förbättras. Kanske kan du låna hem utrustning som förbättrar ergonomin. Prata även om hur det känns att jobba själv. Ta upp mående, stress, isolering m.m. Ta hjälp av din arbetsgivare för att skapa det perfekta hemmakontoret.
  • Har du närstående hemma när du jobbar? Gör klart för dem när du är upptagen och när du är tillgänglig. Kan du stänga en dörr om dig är det perfekt. Annars kan du hänga upp en skylt eller ta på dig hörlurar.
  • Ta gärna en morgonpromenad och sedan en promenad mot slutet av dagen. Då får du in rörelse samtidigt som det känns som du går till och från jobbet. Det blir som ett slags mentalt start och slut på arbetsdagen.
  • Njut av fördelarna med att jobba hemma. Lyssna på din favoritmusik. Skruva upp volymen och dansa loss (perfekt pausgympa!) Dekorera din arbetsplats med saker som får dig att trivas. Det är bara du som vet hur det perfekta hemmakontoret ser ut för just dig.
Tidiga insatser sänker sjukfrånvaron

6 maj

Sjukfrånvaro

Tidiga insatser sänker sjukfrånvaron

Certico blogg - Så känner du igen stressymptomen

29 apr

Stress

Så känner du igen stressymptomen

Så kan du som chef minska sjukfrånvaron

22 apr

Sjukfrånvaro

Så kan du som chef minska sjukfrånvaron