Healthylane Vi stärker medarbetarnas hälsa i hela organisationen

Vi ökar företagens lönsamhet genom att hjälpa medarbetare att optimera livsstilsfaktorer som är avgörande för att nå en individuellt optimal hälsa.

Våra abonnemang Kontakta oss

Hantera din stress

Stress

Hantera din stress – experternas bästa tips

Känner du dig stressad? Lider du av rastlöshet, ständig trötthet, sömnproblem, har huvud- och muskelvärk, svårt för att komma ihåg saker samt känner dig känslomässigt bräcklig och nedstämd? Då kan du vara drabbad av långvarig stress. Medan stress är en normal försvarsfunktion som hjälper oss att fly från eller tackla faror, är långvarig stress utan möjlighet till återhämtning ett av våra vanligaste hälsoproblem. Allt fler drabbas av utmattningssyndrom på grund av långvarig stress och hamnar i långa sjukskrivningar. Det finns dock mycket som du kan göra själv för att minska stressen i ditt liv. Känner du av stressens symptom bör du se över ditt liv och göra de förändringar som krävs, innan stressen gör dig sjuk.

Här är hälsoexperternas bästa tips för hur du hanterar och minskar din stress.

Identifiera och minimera stressfaktorerna i livet

Det viktigaste är att du tar reda på vad det är som orsakar stressen i ditt liv. Börja med att sätta dig ner och var ärlig med dig själv. Hur får olika saker i ditt liv dig att känna och varför? Stressen i livet kan bero på en kombination av olika saker. Här är några av de vanligaste som många av oss drabbas av någon gång i livet:

  • För hög arbetsbelastning på jobbet. Liten möjlighet att påverka din situation.
  • Höga krav, både från omgivningen och på dig själv
  • Olösta konflikter, antingen i jobbet eller i privatlivet
  • Maktlöshet, brist på kontroll
  • Ekonomiska problem
  • För många åtaganden på fritiden

När du väl har fått fram vad det är i livet som orsakar din stress kan du börja göra en plan för hur du ska förändra det. Det kan handla om att bara stryka saker från schemat och börja säga nej, eller så kan det behövas större livsförändringar, till exempel nytt jobb eller ny bostad, ta itu med osunda relationer eller dåliga vanor.

Var ärlig med dina känslor

När en stressfylld situation uppstår kommer den bara att förvärras om den inte åtgärdas. Ibland kan det ha att göra med praktiska åtgärder men många gånger handlar det också om att vi inte bemöter våra känslor. Vare sig inför oss själva eller inför andra. Det är vanligt att de som är stressade drabbas av känslor av oro, ångest, rädsla, frustration och hopplöshet. Det första steget mot att hantera de här känslorna är att erkänna dem och ta dem på allvar. När du börjar lyssna på dig själv kan du också börja förändra ditt liv.

Det här är också viktigt när det kommer till hur vi agerar kring andra. Många som lider av stress håller masken och låtsas som om allting är bra, även när det inte är det. Ska du kunna tackla stressen i livet behöver du hjälp av andra och de behöver förstå hur du verkligen känner och mår. När du är ärlig om hur du mår går det lättare att förändra de saker i livet som orsakar stressen och det blir även lättare för de runt omkring dig att hjälpa dig.

Prioritera din återhämtning

En av orsakerna till varför stressen gör oss sjuka är för att vi inte får återhämta oss. Kroppen är inte skapt för att utsättas för långvarig stress utan möjlighet till vila eller återhämtning. Att prioritera återhämtning kan dels ha att göra med att skapa plats för den – helt enkelt säga nej till vissa saker för att få tid till vila - men det kan även vara en effekt av stressen, vi känner oss så rastlösa och uppjagade att vi inte kan vila ens om vi har tid. För att kunna hantera stressen i livet behöver vi skapa lugna oaser där vi koppar bort vardagen och tömmer tankarna. Hur de här oaserna ser ut varierar naturligtvis från person till person. En del hittar lugnet när de tränar, andra när de promenerar i naturen. Kanske är det en bra bok eller film som får dig att verkligen slappna av? Eller att umgås med nära och kära? Du vet bäst vad som får dig att koppla bort vardagens problem och verkligen pausa. Hitta de stunderna igen och ge dem hög prioritet. En mening som ofta används i samband med stress är: om du inte tar dig tid till att vila kommer din kropp att göra det åt dig. Så lägg dig i soffan innan du går in i väggen.

Motionera

Att röra på sig mer kan låta kontraproduktivt när du känner dig stressad och överbelastad. Kan ytterligare ansträngning verkligen hjälpa mot stress? Ja, faktiskt är det ett riktigt bra sätt att hantera stress. Dels så är fysisk aktivitet meditativt, det går lättare att tömma tankarna och koppla bort vardagen när du motionerar. Du befinner dig i stunden och koncentrerar dig helt på den aktivitet du utför, och dels så händer det saker i kroppen när du tränar. Du stärker ditt immunförsvar och får mer ork och lust, vilket gör det lättare att tackla stressens negativa effekter, men när vi motionerar blir kroppen även bättre på att reglera stresshormonerna. Fysisk ansträngning gör oss helt enkelt mer stresståliga. Det viktiga är att du väljer en aktivitet som känns rätt och rolig och som inte upplevs som ännu en sak du måste göra. Din aktivitet ska vara en av de där återhämtningsoaserna.

Ta hjälp

När du känner dig överbelastad och slutkörd av stress, och din hjärna dessutom har svårt för att se det positiva och för att tänka konstruktivt, kan det vara lättare sagt än gjort att ta itu med stressen i livet. Det kan vara svårt att bryta mönster och skapa förändring på egen hand. Känner du att stressen är för mycket för att klara själv; be om hjälp. De omkring dig bryr sig om hur du mår, kan ha lättare för att se de bästa lösningarna och när du väl har bett om hjälp kan förändringarna mot ett liv med mindre stress ta fart.

Vem som är bäst lämpad att stötta dig beror naturligtvis på vad det är i ditt liv som gör dig stressad, och ofta är en kombination av hjälpande krafter den bästa lösningen, men här är några exempel på var du kan få stöd i livet:

  • Prata med din närmaste chef om det är situationen på jobbet som orsakar stressen. Berätta om du saknar den tid och de resurser som du behöver för att kunna sköta ditt jobb eller om det är någonting annat som behöver förändras.
  • Diskutera med dina nära och kära om ni kan välja bort måsten, fördela uppgifter på ett annat sätt, eller ta in hjälp för vissa saker.
  • Berätta hur du mår för din doktor eller företagshälsan. De är hälsoproffs som vet vad du går igenom och hur det påverkar dig och din hälsa. Inte minst har de verktyg för att stötta och hjälpa dig, till exempel program för stresshantering, KBT (kognitiv beteendeterapi) och andra beprövade verktyg som har visat sig vara framgångsrika för att bekämpa stressen i livet.

Du har allt att vinna på att be om hjälp. Och du förtjänar ett friskt liv fritt från stress.

Hur kan jag förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen

28 feb

Psykisk ohälsa

Hur kan jag förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen?

Förebygg psykisk ohälsa och bli en vinnare

19 feb

Psykisk ohälsa

Förebygg psykisk ohälsa och bli en vinnare!

Så undviker du sjukskrivningar hos dina medarbetare

30 jan

Sjukskrivning

Så undviker du sjukskrivningar hos dina medarbetare