Hur mycket kostar sjukfrånvaron?
Sjukfrånvaron kostar mer än vad vi tror. Eftersom det är en så komplex typ av kostnad syns den inte på samma sätt som andra poster i bokföringen, men när man väl börjar räkna på vad notan egentligen landar på när någon blir sjuk så inser man snart hur viktigt det är att satsa på hälsofrämjande insatser som minskar sjukfrånvaron. Här ska vi räkna mer noggrant på hur mycket sjukfrånvaron verkligen kostar. Det handlar om betydligt mer än bara sjuklönen.
Så mycket kostar sjukfrånvaron egentligen – ett räkneexempel
Vill du räkna på hur mycket det kostar när de sjuka medarbetarna är borta från jobbet har Försäkringskassan ett kalkylverktyg på sin hemsida där du som arbetsgivare enkelt kan räkna på kostnaderna. Med verktyget kan du beräkna timkostnaden för sjukfrånvaro under olika perioder, räkna ut de totala kostnaderna för sjukfrånvaron i din organisation och göra överslagsberäkningar för sjukskrivningskostnader.
Kalkylverktyget räknar inte bara på sjuklönen utan även på arbetsgivaravgifterna, semesterersättningen och på fasta overheadkostnader, till exemepl lokaler, telefoner, abonnemang och licenser som alltid kostar oavsett om den anställda arbetar eller är sjuk. I verktyget är de här kostnaderna förifyllda (arbetsgivaravgifter 31,42 %, semesterlön 12 % och OH-kostnader 20 %), men det går att fylla i sina egna värden om man vill.
Vi ska göra ett räkneexempel på ett företag med 50 anställda. I exemplet räknar vi på en månadslön på 30 000 kronor. Medellönen per månad i Sverige låg, enligt SCB, på 34 600 kronor, 2018, men genomsnittslön påverkas mycket av de mindre vanliga lägsta och högsta lönerna och ger inte alltid en rättvis bild. Medianlönen brukar ge en mer sanningsenlig summa och 2018 var den 30 900 kronor i månaden, vilket vi för enkelhetens skull avrundar till 30 000 kronor i månaden.
Den första dagen brukar räknas som en karensdag, även om det i dag kallas för ett karensavdrag, som ligger på 20 % av sjuklönen för en genomsnittlig vecka. Så här ser kostnaderna ut för sjukfrånvaron dag 1:
- Sjuklön: 0 kr/h
- Semesterlön: 23 kr/h
- Arbetsgivaravgifter: 7 kr/h
- Summa lön och avgifter: 30 kr/h
- Overheadkostnader: 38 kr/h
- Summa kostnader: 68 kr/h
Dag 2-14 ska arbetsgivaren betala sjuklön. Då ser kostnaderna ut så här:
- Sjuklön: 153 kr/h
- Semesterlön: 23 kr/h
- Arbetsgivaravgifter: 55 kr/h
- Summa lön och avgifter: 231 kr/h
- Overheadkostnader: 38 kr/h
- Summa kostnader: 269 kr/h
Från och med sjukdag 15 tar Försäkringskassan över ärendet men du som arbetsgivare har fortfarande kostnader i form av påbyggnadsersättning som varierar beroende på vilket kollektivavtal ni har på arbetsplatsen. En vanlig procentsats är 10 % av lönen. Då ser kostnaderna ut så här för dag 15-90:
- Sjuklön: 19 kr/h
- Semesterlön: 23 kr/h
- Arbetsgivaravgifter: 13 kr/h
- Summa lön och avgifter: 55 kr/h
- Overheadkostnader: 38 kr/h
- Summa kostnader: 93 kr/h
Efter dag 90 betalar du som arbetsgivare i regel inte längre påbyggnaden på 10 % av lönen, men de övriga kostnaderna kvarstår, dvs. 68 kr/h.