Healthylane Vi stärker medarbetarnas hälsa i hela organisationen

Genom verktyg och systemstöd för HR och chefer, avlastar vi administrationen och gör det möjligt att arbeta förebyggande med arbetsmiljö och hälsa.

Vårt tjänsteutbud Kontakta ossVill bli kund Boka demo

En kvinna vandrar på en väg men sitt barn på ryggen

Hälsa

Så går du ner i varv inför semestern – 5 tips för att lämna stressen bakom dig

Äntligen är det sommar och dags för semester. Det är nu som vi ska njuta av solen och värmen, återhämta oss och bara vara lediga. En vilsam semester är viktig för att vi ska kunna ladda batterierna igen och få nya krafter att orka med vinterhalvåret. Tyvärr är det många som upplever att semestern blir en av de stressigaste perioderna på året. Det planeras in mer än vad det finns tid för, många planer kolliderar, och det kan vara svårt att lämna jobbet bakom sig. Det kan leda till att återhämtningen uteblir och att vi kommer tillbaka till jobbet i ett utmattat och känsligt tillstånd med ökad risk för sjukfrånvaro. 

Genom att tänka till innan blir semestern den härliga period av återhämtning och njutning som vi alla behöver. Här är fem bra tips på hur du går ned i varv och verkligen lämnar stressen bakom dig i sommar.

1. Planera med måtta, och planera tillsammans

Den kanske främsta anledningen till att så många stressar upp sig under semestern är att vi har lätt för att sätta höga förväntningar på den. Under övriga året börjar vi lista allt som vi planerar att göra när vi väl blir lediga. Resa, renovera och fixa med hus och trädgård, besöka släkt och vänner, turista, hinna med alla nöjen och hobbyer som skjutits upp o.s.v. Till slut är semesterveckorna överfyllda med aktiviteter. 

Inse att det bara handlar om några få veckor, och att det viktigaste med den tiden är att vila och få nya krafter. Planera realistiskt. Prioritera bland alla planer, och lämna många luckor i kalendern då ni bara tar dagen som den kommer. Prata också ihop er i familjen om vad ni förväntar er av semestern. Vi glömmer lätt att ingen kan höra våra tankar, och när vi sedan går in i semestern med olika förväntningar och planer uppstår både stress och konflikter. Kom överens om vad som är viktigt och hjälp varandra att slappna av.

2. Ha kul tillsammans

Det är inte bara slappa stunder i hängmattan som ger återhämtning. Att ha roligt tillsammans med nära och kära ger massor med ny energi. Inte minst så glömmer vi bort att tänka på jobb och andra stressiga saker när vi har kul i stunden. Att umgås, prata, skratta, känna gemenskap och förståelse är avkopplande, njutningsfyllt och stärker relationer. Gör saker som ni tycker är roliga. Ät härliga middagar ihop, tävla och lek, gå på sköna långpromenader tillsammans m.m. Mota bort stressen med en skön gemenskap.

3. Börja och sluta semestern på ett mjukt sätt

Det kan bli tvära kast mellan semester och jobb. Ofta är veckorna innan semestern väldigt stressiga när allt ska hinnas klart på jobbet. Det kan leda till att du är så uppstressad och slut när semestern börjar att du behöver en veckas vila bara för att landa och orka ha ledigt. Trappa i stället ned inför semestern. Det är inte rimligt att hinna med allt innan semestern. Planera realistiskt och ha en good enough-attityd.

Det är heller inte bra att dra i gång på alla cylindrar direkt efter semestern. Mjukstarta och fyll inte kalendern med möten och aktiviteter. Inse att det tar ett tag att komma i gång igen. Ett bra tips är att jobba halv vecka innan och efter semestern. Då får du tid på dig att varva ned och att smyga i gång på ett stressfritt sätt.

4. Slappna av med rörelse

Sköna vilostunder i hängmattan och att ligga på stranden i all ära. Det som verkligen kan hjälpa dig att tömma huvudet och att varva ned är att hålla dig aktiv. När du rör på dig så byter hjärnan spår och töms på stresstankar. Dessutom släpper spänningarna i kroppen när du låter kroppen jobba, och endorfinerna som frigörs av motionen jagar stresshormonerna på flykten. Att du håller dig aktiv under semestern ger dig dessutom mer ork när du kommer tillbaka till jobbet igen.

Gör det du tycker är roligt. Exempelvis skogsutflykter, cykelturer, trädgårdsarbete m.m. Varva strandhänget med att ta en simtur eller att spela beachvolley. Varför inte kombinera umgänge och motion genom att spela någonting tillsammans med dina nära och kära? Sommaren är full av roliga lekar och tävlingsmöjligheter. Att spela badminton, kasta frisbee och hoppa säck kräver minimalt med utrustning och kan göras i princip var som helst -dessutom är det väldigt kul.

5. Gör något helt annat

Omväxling hjälper oss att varva ner. Det är lättare att lämna stressen bakom oss när vi reser bort och byter miljö. Men variation handlar inte bara om att byta plats och se någonting annat. Du slappnar av minst lika mycket när du gör någonting som skiljer sig helt från det du brukar göra i vanliga fall. Tänk efter hur din normala vardag ser ut, och gör sedan det motsatta. Sitter du mycket på jobbet? Rör på dig och var aktiv. Följer du mycket planer och rutiner i din vardag? Var spontan, ta dagen som den kommer och gör det du känner för i stunden. Är ditt jobb fyllt av människor och stök? Ta dig tid för dig själv och finn lugnet i att sitta för dig själv och bara lyssna på sommarens naturliga ljud.

Ha en riktigt skön och avslappnande semester!

I den här checklistan får du som arbetsgivare lära dig tecken på huruvida din personal lider av stress och hur du kan hjälpa motverka stress på jobbet:

Ladda ner vår guide

Fler blogginlägg

två kvinnor som arbetar vide en dator

25 nov

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Systematiskt arbetsmiljöarbete – så fungerar det och därför är det bra

En man som bär en portfölj

25 nov

Utbrändhet

Utbrändhet - så vet du om du är drabbad och så undviker du att bli de

Tjej som sitter i fönstret

25 nov

Psykisk ohälsa

Vad är psykisk ohälsa - vi reder ut begreppen

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen på vår hemsida.