Healthylane Vi stärker medarbetarnas hälsa i hela organisationen

Vi ökar företagens lönsamhet genom att hjälpa medarbetare att optimera livsstilsfaktorer som är avgörande för att nå en individuellt optimal hälsa.

Våra abonnemang Kontakta ossLäs mer

Hund i skogen

Distansarbete

Skapa livsbalans när du arbetar på distans

Skapa livsbalans när du arbetar på distans

På grund av Corona-situationen är det allt fler som nu arbetar på distans. Att jobba hemma har både sina för- och nackdelar. Undersökningar visar att de flesta som jobbar på distans känner sig mer effektiva och mindre stressade. Många känner sig dock ensamma när de jobbar hemma. Ett annat vanligt problem är att det är svårt att dra en gräns mellan jobb och fritid. Det är lätt att jobba över när hem och arbetsplats är samma sak.

Om du skapar några riktlinjer för dig själv kan du lätt skapa balans när du arbetar på distans. Då kan du njuta av alla fördelarna med att jobba ostört i en mysig miljö.

Sätt gränser

Till att börja med, sätt upp gränser för ditt distansarbete såväl för dig själv som din chef och din familj. När du inte längre jobbar på din arbetsplats försvinner en del av den struktur du har på jobbet. Arbetstid och pauser börjar flyta omkring och när är du egentligen tillgänglig? Ha en konversation med dig själv, din arbetsgivare och dina närstående om vad som gäller när du distansarbetar.

  • Dig själv: Ta med dig dina rutiner från arbetsplatsen. Det hjälper dig att få struktur när du jobbar hemma. Bestäm dig för när du ska jobba. Sätt en gräns när det är dags att stänga ned och logga ut. Kolla inte mejl eller meddelanden när du är ledig. Tänk också på hur länge du jobbar om dagarna. Många som jobbar hemifrån använder tiden de sparar på att slippa pendla till att arbeta mer. Att du kan jobba ostört gör dig redan mycket mer effektiv. Kör inte slut på dig själv med konstant övertid.
  • Ditt jobb: Kom överens med din chef och dina kollegor om när du är tillgänglig. Prata även igenom hur och när ni ska kommunicera och stämma av när ni nu inte sitter på samma plats. Har ni redan riktlinjer för tillgänglighet sedan tidigare – ta med dem till hemmakontoret.
  • Din familj: Att jobba hemifrån kan leda till att dina närstående tror att du är närvarande även när du är upptagen. Berätta för dem när du är på jobbet och när du är ledig. Kan du stänga en dörr om dig är det toppen. Annars brukar distansarbetare hänga upp en skylt när de är upptagna. Hörlurar brukar också vara en bra stör ej-signal.

Gör ett schema, och skapa din jobba hemifrån-policy

Någonting som alltid ger struktur och hjälper till att sätta gränser är att skapa ett schema. Gör ditt eget schema. Både för arbetsveckan och för varje arbetsdag. Sätt upp arbetsuppgifter, tidsåtgång, prioriteringar, vem som behöver kontaktas etc. Avsluta varje arbetsdag med att sammanfatta vad som gjorts och att planera nästa dag. Det här ger dig både stabilitet och lugn vid distansarbete.

I stort sett alla arbetsplatser har policys för hur arbetet ska göras på ett tryggt, trevligt och effektivt sätt. Det kan du också göra för dig själv när du arbetar på distans. Sätt upp riktlinjer för hur du ska jobba hemma och få det att fungera på bästa sätt. Det kan handla om arbetstid, tillgänglighet, pauser, ergonomi, hur du ska agera i olika situationer m.m. Det hjälper dig att få struktur och balans.

Håll kontakten med jobbet när du arbetar på distans

Det som kan få distansarbetare att må dåligt är bristen på kontakt med andra människor. När ni är på jobbet kan ni enkelt prata om allt från sådant som rör arbetsuppgifterna till vanligt småprat. Det här ger tydlighet, bygger samarbete och engagemang och det är trevligt att kunna prata med andra.

När ni börjar med att arbeta på distans, börja med att komma överens om hur ni ska kommunicera med varandra. Bestäm vilka kanaler och verktyg ni ska använda till vad. Det finns många kommunikations- och samarbetsverktyg som hjälper er att hålla kontakten och dela information. Det kan handla om allt från mejl och telefon till chattar, team-verktyg och videomöten. Ta reda på vad som fungerar bäst för varje syfte.

Här är några saker att tänka på när du kommunicerar på distans:

  • Videomöten är trevligare och risken för missförstånd minskar när ni kan se varandra
  • Var extra tydlig i din kommunikation. Det är mycket som försvinner om ni går från samtal ansikte mot ansikte till mail och chatt.
  • Prata inte bara jobb när ni har möten. Sätt av tid till att bara umgås.
  • Ta initiativ till kontakt. Vänta inte på att någon ska höra sig.
  • Skapa särskilda kanaler för just umgänge, till exempel för virtuella fikapauser eller after work
  • Många som arbetar på distans upplever att deras insatser inte blir sedda. Prata med din chef om vad du jobbar med och hur det går. Feedback minskar känslan av isolering och osäkerhet.
  • Ha någon som du kan prata med om hur du mår när du jobbar på distans. Det kan vara din chef, en kollega eller någon närstående. Du kan också fråga din arbetsgivare som möjligheten till professionellt samtalsstöd.

Ordna en trivsam och ergonomisk arbetsplats

Det är väldigt viktigt med en bra och hälsosam arbetsplats när du jobbar hemma. Välj en plats som enbart används som arbetsplats (alltså inte köks- eller vardagsrumsbordet). Det bästa är så klart ett separat rum. Är inte det möjligt så försök skapa en egen vrå för just arbete. Det gör det lättare att separera arbete och fritid. Stäng ner och städa undan din arbetsplats när du slutar din arbetsdag, så känns det som om du går hem.

Tänk också på hur du sitter och jobbar. Hemmamöbler är sällan designade för kontorsarbete. Sätt gärna en kudde i ryggen så att du lättare kan sitta rakt. Använd laptopställ eller böcker för att få skärmen i rätt höjd, eller ännu bättre: separat skärm och tangentbord. Glöm inte heller att ha en bra belysning.

En annan viktig sak att tänka på som får dig att må bättre vid distansarbete är att pausa. När du är på arbetsplatsen pausar du naturligt när ni fikar, pratar m.m. När du arbetar på distans helt själv kan du behöva påminna dig själv. Ställ gärna en timer och gå bort från datorn för att sträcka på dig, hämta mer vatten, titta ut genom fönstret m.m. Gå gärna ut och ta en promenad. Det ger dig mer energi och bättre koncentration. Ta till vara på friheten med att arbeta hemma. Det hjälper dig att skapa balans i livet när du arbetar på distans.

Tidiga insatser sänker sjukfrånvaron

6 maj

Sjukfrånvaro

Tidiga insatser sänker sjukfrånvaron

Certico blogg - Så känner du igen stressymptomen

29 apr

Stress

Så känner du igen stressymptomen

Så kan du som chef minska sjukfrånvaron

22 apr

Sjukfrånvaro

Så kan du som chef minska sjukfrånvaron