Healthylane Vi stärker medarbetarnas hälsa i hela organisationen

Genom verktyg och systemstöd för HR och chefer, avlastar vi administrationen och gör det möjligt att arbeta förebyggande med arbetsmiljö och hälsa.

Vårt tjänsteutbud Kontakta ossVill bli kund Boka demo

En datormus

Hälsa

Expertens tips mot jobbångest efter semestern

Att gå tillbaka till jobbet igen efter en skön och vilsam semester kan kännas som en chock. Det är lätt att ångesten slår till när du behöver gå från lata dagar till att hugga tag i arbetsuppgifterna. Det här är helt normalt, och någonting som nästan alla upplever. Men det går att hitta motivation och energi även om vardagen är tillbaka. Här är de bästa experttipsen på hur du kan få en positiv och behaglig övergång från semester till jobb.

Vänd tillbaka dygnet

Under semestern blir det lätt sena nätter och lata sovmorgnar. Det gör att övergången mellan ledighet och jobb kan kännas extra tuff när du plötsligt behöver stiga upp tidigt och vara produktiv. Vänta inte med att ställa tillbaka dygnsrytmen till sista sekunden. Ta det steg för steg och fasa gradvis in vardagsrytmen igen under de sista dagarna av semestern så blir övergången inte lika abrupt.

Motarbeta jobbångesten med en mjukstart

Acceptera att övergången till att börja jobba igen är en omställning som tar tid. Varken du eller någon annan kan gå direkt från en skön ledighet till att bli fullt produktiv. Du behöver tid på dig att komma in i jobbrutinerna igen. Ge dig själv en mjukstart till att börja med. Fyll inte kalendern och ge dig inte på de största uppgifterna först. Börja med de enklare uppgifterna som inte känns så utmanande. Lista, planera och prioritera vad du behöver göra till att börja med. Öka sedan succesivt i takt med att du kommer in i de gamla rutinerna. Det är lika sunt att värma upp mentalt inför jobbutmaningarna som det är att värma upp fysiskt inför träningen.

Pausa och umgås

Att kasta sig över alla uppgifter och jobba stenhårt direkt från första dagen efter semestern kan även bli tufft för din energinivå och arbetsmoral. Om vi tar träningsliknelsen igen så är det lite som att komma helt otränad till gymmet och köra så hårt som det bara går. Det ger inga vidare resultat utan leder bara till utmattning och tappad sug. Inse att du behöver mer pauser än vanligt den första tiden. Ta extra många bensträckare, fikapauser och stunder för att bara andas.

Där ni pratar om vad ni gjort under sommaren och har trevligt ihop. Stötta varandra och låt semesterkänslan hänga med när ni är tillsammans. Planera gärna något roligt ihop under hösten som ni kan ha att se fram emot.

Sätt upp mål efter semestern

Vad är det som ger dig jobbångest över att komma tillbaka, bortsett från att behöva börja använda väckarklockan igen? Finns det någonting i ditt arbete som du känner att du vill ändra på? Sätt gärna av tid för dig själv i början för att fundera över ditt jobb. Vad tycker du är roligt och vad vill du göra mer av? Vad är det som känns jobbigt som skulle behöva förändras? Är det någonting du saknar? Bästa sättet att bli av med ångest är att komma fram till vad den beror på och skapa en plan för positiv förändring.

Skriv ned allt du kommer fram till och sätt upp både lång- och kortsiktiga mål för hur du ska uppnå dina nya mål. Prata med din chef om dem och handlar det om exempelvis arbetsuppgifter, arbetsbelastning eller kompetensutveckling. Då kan du få stöd i att göra ditt arbete lättare och mer givande. När du har någonting nytt och positivt att se fram emot blir det lättare att känna engagemang och arbetslust.

Förläng semesterkänslan

Det sköna, roliga och vilsamma behöver inte försvinna helt så snart du kliver in på jobbet igen. Bara för att du börjat arbeta behöver inte det betyda att livet enbart måste vara slit och vardag. Vädret är fortfarande behagligt och du är ledig på kvällar och helger. Ta till vara på de stunderna och fyll dem med sånt som känns bra. Du kan fortfarande gå till stranden, sitta i trädgården och gå på promenader i de ljumma sensommarkvällarna. Planera in aktiviteter som du brukar göra under semestern, till exempel göra en utflykt, ha middag med nära och kära och gå på bio eller restaurang. Fyll vardagen med sköna stunder så flyter veckan på mycket lättare.

Gör sådant som ger dig energi

Vad får dig att må bra? Fundera över vad det har varit som har gett dig sinnesro och ny energi under semestern. Kanske var det att kunna ta dig tid att läsa eller utöva en hobby? Eller att göra det oväntade och spontana? Det kanske är långpromenader som ger dig ny styrka? Bara för att vardagen är tillbaka behöver den inte se ut som den alltid har gjort. Byt tröttheten i tv-soffan mot sådant som fyller dig med glädje och livslust. Då känns hela livet roligare och lättare. Inte minst får du mer ork till att arbeta.

Planera in en ledighet

En orsak till jobbångest efter semestern är att nästa semester känns så väldigt lång bort. Vi känner mer motivation och får mer energi när vi har någonting roligt att se fram emot. Boka in en minisemester eller någonting annat roligt så att du har något att längta till nära i tiden, till exempel en weekendresa, ett spabesök eller en utflykt till något spännande ställe. Livet behöver ha fler tillfällen för återhämtning och nöje än bara en gång per år.

För ytterligare tips mot psykiskt ohälsa kan du ladda ner vår checklista

Ladda ner vår checklista

Fler blogginlägg

kvinna med mobil

9augusti

Hälsa

Så hjälper du medarbetarna att komma tillbaka till arbetet igen efter semestern

Friskfaktorer för psykisk hälsa

30juni

Hälsa

Friskfaktorer för psykisk hälsa

En kvinna vandrar på en väg men sitt barn på ryggen

29juni

Hälsa

Vad betyder friskfaktorer?

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen på vår hemsida.